Braunschweig 26 april 1944
Tijdens de Tweede Wereldoorlog stond de middeleeuwse stad Braunschweig (Brunswick) bekend om haar uitstekende luchtverdediging. Zodra geallieerde bommenwerpers en jachtvliegtuigen deze stad naderden werden ze tegemoet gevlogen door toestellen van de Duitse Luftwaffe. Ook het Duitse luchtafweergeschut droeg vanaf de grond haar steentje bij aan het verdedigen van het luchtruim boven Braunschweig. Op 26 april 1944 liep dit echter anders. In de ochtend konden de zware bommenwerpers van 8th Air Force, geëscorteerd door jachtvliegtuigen van 8th en 9th Air Force, ongestoord de doelen in de stad bombarderen.
Historische context
De geallieerde invasie op het strand van Normandië, welke uiteindelijk op 6 juni 1944 zou plaatsvinden, naderde. De Amerikaanse luchtmacht had de voorgaande jaren hard gewerkt om de Duitse capaciteit te verzwakken, zodat het Duitse leger minder weerstand kon bieden tijdens de invasie. In de weken voor de invasie werden voornamelijk spoordoelen in het noorden van Frankrijk en in België aangevallen. Uiteraard werden ook Duitse militaire kampen, opslagplaatsen en wapenfabrieken in Frankrijk en België gebombardeerd. Het doel hiervan was om de Duitse troepen in Normandië te isoleren van de rest van Duitsland. Op de dagen waarop de toestellen van Bomber Command niet nodig waren voor aanvallen op de Franse en Belgische doelwitten, vielen ze Duitse steden aan.
26 april 1944
Op 26 april 1944 was het voor Amerikaanse B-17 bommenwerpers van 1st en van 3rd Bombardment Division niet nodig om in Franrijk en België doelen aan te vallen. Ze vlogen daarom naar de Duitse stad Braunschweig om daar de luchtvaartindustrie te bombarderen. Eén van de Bomb Groups van 8th Air Force die mee vloog tijdens deze operatie was de 306th Bomb Group. Ze vlogen vanuit het Verenigd Koninkrijk de route over Nederland naar Braunschweig (Brunswick) zoals aangegeven op de omslagfoto.
Doel gevonden ondanks bewolking
Boven het gehele continent hing een dikke laag bewolking. Hierdoor werd het bombarderen op zicht onmogelijk. De B-17 bommenwerpers (vijf Wings in totaal) die naar Braunschweig vlogen moesten daarom gebruik maken van pathfinders. Zes pathfinders vlogen met de 1st Bombardment Division mee en vier bij de 3rd Bombardment Division. Een speciaal toestel (pathfinder) vloog voorop en wierp een flare af op het doelwit. Deze flare gaf een gekleurd lichtsignaal af, zodat het doel goed gelokaliseerd kon worden door de overige toestellen. Bijzonder aan deze missie was dat er geen weerstand werd geboden van Duitse zijde.
– Tekst gaat verder onder de afbeelding –
Afbeelding boven: ondanks de bewolking kon 306th Bomb Group toch de bommenlast afwerpen dankzij de pathfinders.
De pathfinders rapporteerden dat hun apparatuur goed had gewerkt en dat ze ervan overtuigd waren Braunschweig te hebben aangevallen. Door de bewolking konden de resultaten niet waargenomen worden. De 292 B-17 bommenwerpers zouden in totaal 1080 x 500 lbs, 433 x 1.000 lbs en 3190 x 100 lbs bommen hebben afgeworpen. Om 10:20 uur (Britse tijd) werd deze enorme bommenlast losgelaten gevolgd door 384.000 propagandapamfletten.
De stadskroniek van Braunschweig meldde op deze dag “slechts” geringe schade door een luchtaanval. Er was schade in de stadsdelen Siegfriedviertel, Ölper en Melverode. Er waren 27 doden te betreuren.
Voor meer informatie over de werkzaamheden van Bombs Away kunt u contact met ons opnemen.
Afbeeldingen: Bombs Away B.V. bedrijfsarchief via NARA, RG18, box 1116.
Tekst: Leoniek Vrielink MA, historicus Bombs Away B.V.
Met dank aan: Natasha Wattel BSc, Data specialist Bombs Away B.V.