Vliegtuigberging in Gelderland

Vliegtuigberging in Gelderland

Afgelopen week kwam het nieuws naar buiten dat ongeveer 75 jaar na zijn crash het lichaam van Flight Sergeant W.R.S. Hurrell alsnog geborgen zal gaan worden. Hij stortte neer op 26 september 1944 te Eefde. Wat gebeurde er die dag precies?

De Slag om Arnhem

Op 26 september 1944 vlogen zes Britse Typhoon jachtbommenwerpers van 175 Squadron van 121 Wing vanaf vliegbasis Eindhoven naar de regio Arnhem – Apeldoorn. De Slag om Arnhem, wat ervoor had moeten zorgen dat Nederland boven de rivieren in september 1944 al bevrijd werd, liep tegen het einde. Om 13:00 uur (Britse tijd) vloog het Squadron ten noordoosten van Arnhem. Daar kwamen ze ruim 30 Duitse Messerschmitt Bf 109 jachtvliegtuigen tegen. Logischerwijs, en blijkens het aantal vliegtuigcrashes die dag in de omgeving van Arnhem, leidde dit tot een groot luchtgevecht.

Meerdere Duitse Bf 109’s werden die dag neergehaald. Flying Officer Ambrose meende één van de vijandige vliegtuigen vernietigd te hebben en één beschadigd. Het 175 Squadron kwam er echter ook niet zonder kleerscheuren vanaf. Eén van de Typhoons moest een buiklanding maken op de thuisbasis, maar de piloot kwam er goed vanaf. Het toestel van Flight Sergeant Hurrell keerde helemaal niet terug.

William Robert Stephen Hurrell kwam niet terug, omdat hij geraakt was door één van de Duitse jagers. Om 14:10 uur (Nederlandse tijd, één uur tijdverschil met Groot-Brittannië) stortte hij neer in Eefde. Op het landbouwperceel aan de Scheuterdijk (gemeente Lochem) ligt hij (vermoedelijk) nog altijd met zijn toestel in de bodem. Hurrell werd opgenomen op het Runnymade Memorial (paneel 219) te Surry. Zijn naam is één van de ruim 20.000 gevallenen op het memorial dat ten westen van Londen uitkijkt over de Theems.

– Tekst gaat verder onder de afbeelding –

Afbeelding boven: Daily Log (dagboek) van de Britse luchtmacht

Goede hoop

Hoewel zijn naam opgenomen is op het Runnymade Memorial, waar de namen staan van gevallenen tijdens de oorlog met onbekend graf, verdient hij uiteraard een echt graf. In juli 2018 nam de Tweede Kamer een motie aan voor de berging van oorlogswrakken. Er werd een nationaal programma berging vliegtuigwrakken opgestart en een werkgroep ingericht door minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Vanuit de motie werd de wens geuit om zo’n dertig tot vijftig vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog te bergen waar mogelijk nog stoffelijke resten in aanwezig zijn van vermiste piloten en bemanningsleden. Het lichaam en toestel van Hurrell zouden één van de eersten zijn die in het kader van dit programma geborgen zullen worden.

De bergingsoperatie staat gepland in het najaar van 2019. Er zal een kijkdag voor publiek komen. De locatie is lokaal bekend, want aan de Scheuterdijk staat een monument voor de omgekomen piloot.

Lees hier meer over vliegtuigcrashes en historisch vooronderzoek naar conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Voor meer informatie over de werkzaamheden van Bombs Away kunt u contact opnemen.

 

Uitsnede Daily Log: Bedrijfsarchief Bombs Away B.V.
Tekst: Leoniek Vrielink MA, historicus Bombs Away B.V.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *