Zwarte dag 92nd BG

Zwarte bladzijde in de geschiedenis van 92nd Bombardment Group

Vandaag 75 jaar geleden, 20 mei 1944, voerden toestellen van de Amerikaanse 8th Air Force een grote aanval uit op verschillende doelen in Frankrijk en België.

De B-17’s in Frankrijk

Negentig B-17 bommenwerpers vlogen naar het Franse vliegveld Orly en 73 naar vliegbasis Villacoublay. Bij deze aanvallen gingen maar liefst vier bommenwerpers verloren (in Engeland) en 48 raakten beschadigd. Hierbij kwamen twintig bemanningsleden om het leven en raakten zes gewond.

Strike-photo genomen vanuit één van de B-17’s van 92nd BG, welke het Franse vliegveld Orly wel aanviel.

De B-24’s in Frankrijk

Honderdvijfentwintig B-24 bommenwerpers vielen het vliegveld en spoorwegrangeerterrein aan in de Franse stad Reims. Bij deze aanval gingen geen toestellen verloren. Wel raakten vijf B-24’s beschadigd.

België

Een vloot van 271 B-17 en B-24 toestellen had de spoorrangeerterreinen te Luik en Brussel als aanvalsdoel. Deze aanval kon niet worden uitgevoerd vanwege zware bewolking boven de doelen. Twee toestellen gingen verloren en vier toestellen raakten zwaar beschadigd door crashes in Engeland. Eenenveertig toestellen raakten desondanks beschadigd. Zeventien bemanningsleden kwam om het leven, nog eens zeventien werden als vermist opgegeven en zestien man raakte gewond.

92nd Bombardment Group

De 92nd Bombardment Group leed de zwaarste verliezen die dag. De toestellen gingen echter niet boven vijandelijk gebied verloren, maar op de eigen basis te Podington. De 92nd BG had op deze dag het doel om het vliegveld in Orly aan te vallen. Ieder toestel was geladen met zes 1.000 lb General Purpose vliegtuigbommen met 1/10 sec vertraging neusontstekers en 1/100 staartontstekers. Twaalf toestellen waren geladen met een maximale lading brandbommen (M-47).

Valse start

De 92nd BG vertrok in drie groepen van elk twaalf toestellen vanaf haar basis in Engeland. Om 07.11 in de ochtend vertrok de lead group. Door laaghangende mist was het zicht zeer beperkt. Ieder toestel van de lead group vertrok om de 30 seconde van elkaar. Het zevende toestel onder leiding van 2nd Lt. Jack Pearl kwam bij de start in de problemen en verongelukte naast de baan. Het opvolgende toestel (nr. 8) van piloot 2nd Lt. William Seitz was al vertrokken, maar stopte halverwege de startbaan vanwege het ongeluk van toestel nr. 7. Het negende toestel onder leiding van 1st Lt. James Wiggins was echter al vertrokken en had niet gezien dat toestel nr. 8 de start halverwege had onderbroken. Toestel nr. 9 reed met volle vaart in op toestel nr. 8. Het gevolg was een zwaar ongeluk.

Niet veel later volgde een gigantische explosie – door de detonatie van de bommenlast van beide vliegtuigen – waarbij beide toestellen gedesintegreerd waren. 21 mannen kwamen om het leven, vier raakten zwaar gewond en vijf anderen hadden lichte verwondingen aan dit ongeluk overgehouden. De overige toestellen van de lead group en alle twaalf toestellen van de low group werden aan de grond gehouden. Deze rampzalige gebeurtenissen voor de 92nd Bombardment Group vonden plaats – vandaag – precies 75 jaar geleden.

 

Neem gerust contact met ons op als u geïnteresseerd bent in onze werkzaamheden.

Beeld: Bombs Away B.V. Bedrijfsarchief
Tekst: drs. Thierry van den Berg, Bombs Away B.V.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *