De laatste missies boven Japan

De laatste missies boven Japan

Op 6 en 9 augustus 1945 legden twee atoombommen Hiroshima en Nagasaki in de as. Toch kwam er nog geen officiële overgave vanuit Japan. Amerikaanse vliegtuigen bleven daarom ook nog na de laatste atoombom verschillende aanvallen uitvoeren op het Japanse vasteland. Ook Tokyo moest het nog ontgelden. Op 10 augustus bombardeerden zo’n zeventig B-29 bommenwerpers fabrieken en militaire opslagplaatsen bij de hoofdstad. Bij de Japanse overgave zou ongeveer de helft van Tokyo door luchtaanvallen verwoest zijn.

Ook werden de Amerikaanse vliegtuigen nog ingezet om vanuit de lucht waarschuwingsfolders te verspreiden in de Japanse steden. Ze moesten de bevolking waarschuwen voor toekomstige bombardementen. De eerste van deze folders werden begin augustus verspreid, onder andere in Hiroshima en Nagasaki, al spraken ze niet over een nucleaire aanval.

Ace in a day

Perdomo als cadet naast zijn vliegtuig in 1943.

Luitenant Oscar Perdomo vloog op 13 augustus 1945 een missie in de buurt van het Koreaanse schiereiland. Perdomo was piloot van een P-47  Thunderbolt jachtvliegtuig. Hij behoorde tot 464 Fighter Squadron, dat als escorte diende voor de B-29 bommenwerpers. Zelf voerde 464 Fighter Squadron echter ook aanvallen uit op Japanse doelwitten. Op 13 augustus slaagde Perdomo erin om vijf Japanse vliegtuigen neer te schieten: een Yokosuka K5Y trainingsvliegtuig en vier Nakajima Ki-43 of Ki-84 gevechtsvliegtuigen. Hierdoor werd hij de laatste air ace van de Tweede Wereldoorlog, en dit ook nog eens op één dag.

Air ace, in het Nederlands “vliegende aas”, was de titel voor een gevechtspiloot die vijf of meer vijandelijke vliegtuigen had neergeschoten. Oorspronkelijk kwam de term uit Frankrijk, waar hij ontstond tijdens de Eerste Wereldoorlog. De bekendste vliegende aas was de Duitser Manfred von Richthofen, de Rode Baron. In zijn roodgeverfde Fokker Dr I jachtvliegtuig slaagde hij erin om tijdens de Eerste Wereldoorlog tachtig vliegtuigen neer te halen, voor hij zelf uit de lucht geschoten werd.

Gekleurde Wolk

Vijf minuten voor de radiotoespraak waarin keizer Hirohito de Japanse capitulatie aankondigde, werd het laatste Japanse vliegtuig van de oorlog neergeschoten. Het ging om een Nakajima C6N Saiun, de “Gekleurde” of “Geverfde Wolk”. De Saiun was oorspronkelijk een type van verkenningsvliegtuigen, maar toen de geallieerde vliegtuigen het Japanse vasteland bereikten, werd de Saiun omgebouwd tot gevechtsvliegtuig. Met een topsnelheid van 650 km/uur liepen ze gelijk op met de Grumman F6F Hellcats, het meest gebruikte Amerikaanse gevechtsvliegtuig aan het einde van de oorlog.

Augustus 1945 betekende voor Japan het einde van de strijd. De aanhoudende bombardementen en aanvallen op Japanse steden en andere doelwitten, de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, de zeeblokkade van het Japanse vasteland en de Sovjetinval in Manchukuo hadden het land murw geslagen. Keizer Hirohito kondigde op 15 augustus 1945 lokale tijd de Japanse capitulatie aan.

Luchtfoto van het centrum van Osaka, 14 augustus 1945. Het kasteel van Osaka huisde een van de grootste Japanse militaire opslagplaatsen en was een populair doelwit voor bombardementen. Op 14 augustus werd het kasteel bijna volledig verwoest.

 

Neem gerust contact met ons op als u geïnteresseerd bent in onze werkzaamheden.

Luchtfoto van Osaka en fragment van het Mission Report afkomstig uit de eigen Bombs Away collectie. Foto van de B-29’s bij Fuji afkomstig van World War II Database (https://ww2db.com/). Afbeelding van de waarschuwingsfolder en Perdomo afkomstig van Wikipedia. Tekst: Kimberley Eeftink MA, Bombs Away B.V

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *